Agterstagsstrammeren er fikset.
Her følger arbejdsprocesserne:
Baron agterstagsstrammeren virkede ikke på Grinden. Svejven resulterede ikke i noget, agterstaget blev hverken strammere eller slækkere, o ghvad værre var; forliget kunne ikke tottes op. Og da jeg løsnede de fire små skruer og åbnede for mekanikken, var det åbenlyst, at alt, som kunne være galt, var forkert.
Tandhjulene kammede over, eller rettere, de nåede ikke hinanden. Tænderne var slidt ned, simpelthen. Men tryklejet var også helt opløst i fedt og rust. Kuglerne i lejet var der ikke længere. Og de små stifter, som holder det ene tandhjul til en cylindrisk snegl, som igen trækker en gevindstang og i gennem agterstagsstrammeren, de stifter var også rustet væk.
En ny agterstagsstrammer koster over 4000 kr. På Grindeklubbens hjemmeside er der et forslag om renovering, at svejse tænder på tandhjulene. Men skaderne var mere omfattende end at det ville være tilstrækkeligt, så jeg måtte have hjælp.
Og hjælpen var lige for, i kommunens ældrecenter er der en smedegruppe, hvor to rutinerede pensionerede smede hjælper os andre med, hvad det nu måtte være vort smedebehov måtte være. Nå ja, og en lille fiks detalje; Baron er britisk, altså tommer og ikke millimeter. Men heldige os, Onkel Harald Nyborg har en billig samling umbraconøgler, som passer til de små skruer.
Først renoverede vi tryklejet. Renset det for rust og fedt, og knuste nogle kuglelejer ingen havde brugt for, så vi fik en håndfuld kugler, som passet tryklejet.
Dernæst ville vi sætte tandhjulene i forbindelse med hinanden igen. Det ene tandhjul er fikseret i omdrejningslejet omkring vejven, så det kunne ikke flyttes. Det andet, tandhjulet som trækker sneglen omkring gevindstangen, kunne sænkes, dersom sneglen blev gjort kortere. Så op i drejbænken med den og fjerne 11/2 mm af cylinderen, og så finde et stykke rustfrit gods, som vi drejede til en skive, som gevindstangen kan gå igennem, og som ligger ovenpå tryklejet. På den måde når tandhjulene hinanden igen.
Tandhjulet, som manglede stifterne til at fiksere det til sneglecylinderen, fik to nye stifter; betonsøm klippet af i passende længde.
Vi renoverede også lidt på agterstagsstrammerens eksteriør. Der var mange slidmærker og ridser, så op i drejebænken med de to rør. Rørene og boksen, som det mekaniske er i, er desværre ikke lavet i rustfrit stål, men af en bronzelegering. Så måske må hele apparatet sendes til fornikling.
Skulle det vise sig at tandhjulene kammer over, må jeg finde en forhandler af tandhjul, og så flytte vor til lejeligheden fremstillede 11/2 mm skive fra tryklejet til under cylindersneglen, længere er den ikke. Og en kraftig vantskrue med lidt kæde må vikariere for den fine Baron agterstagsstrammer.
Hej William
SvarSletHermed en opfordring til at du går ind i vores fællesskab i Dansk Grinde Klub. Du har som jeg ser allerede haft glæde af hjemmesiden med forslage til renovering af agterstagsstrammer. Din har dog været i en frygtelig tilstand. Din meget hyggelige beskrivelse af overvejelser og observationer ved skift fra en god gammel spidsgatter til den tidløse moderne version i form af en Grinde - bør finde vej til vores blad Grinde Nyt - den vil glæde de andre grinde ejere. Som du har observeret er Grinden en fabelagtig solid og god konstruktion - derfor koster en ny idag over 750.000 kr - men hvordor købe en ny når de gamle kan renoveres. Når jeg læser din beretning ser jeg du vil kikke på søventilerne - pas på de er fra en tid hvor man lavede noget der holder - flere har forgrebt sig på dem - og skåret dem ud - konstateret at de jo ikke fejlede noget - for at erstatte dem med nye som iflg bådbyggerne er af ringere kvalitet og som giver føde for de skrækkelige beretninger. At du skal skifte dieseltanken er ikke mærkeligt - der sker tæring med årene - især i forbindelse med diseslpest. Vores maskinmester Lars Andersen (nr 180 IDA) - som kan hjælpe dig med Bukh problemer - har forberedt et indlæg til vores blad om det.
Uanset om du vil være medlem eller ej - så vil jeg bede dig om at udfylde "indmeldelsen" via hjemmesiden www.grinde.wordpress.com så vi kan få dig i vores register og kommunikere via mail.
Håber du får lige så meget fornøjelse af grinden som os andre 60++ årige - vores ældste par fra Hundige har rundet de 80!
mvh
Hans Storm